از بازخورد منفی برای افزایش بهره وری استفاده کنید!


براساس یک نظرسنجی توسط CPL، 33 درصد از شرکت ها نظرات (reviews) را نادیده می­ گیرند. یکی از دلایل اصلی این عدم ­توجه، ترس از بازخورد منفی است. لذا آنها تلاش می­ کنند نظرات منفی را حذف کنند یا آنها را درون نظرات مثبت خود پنهان کنند. اگر بدنبال رشد کسب و کار خود هستید، باید هم نظرات مثبت و هم منفی را داشته باشید.

برای تازه واردان، نظرات ثابت می­ کند شما معتبر هستید. غیرقابل باور است که سازمانی بازخورد منفی صفر داشته باشد. همه ­ی ما انسان هستیم و غیرممکن است فاقد اشتباه باشیم. مشتریان نیز از نظرات سایرین برای تصمیم­ گیری در خرید استفاده می­ کنند. این کار بخصوص زمانی مفید است که آنها هیچ چیزی از شما نشنیده باشند و بخواهند یک تحقیق اندکی قبل از تصمیم به خرید برای حمایت از کسب و کار شما داشته باشند. اما این تنها بخش کوچکی از مسئله است. بجای ترس از بازخورد منفی، می ­توانید از آن برای افزایش بهره ­وری سازمان خود استفاده کنید. دستورالعمل های استفاده مناسب از بازخوردها:

1- شناسایی ضعف­ها و اشتباهات خود

بازخورد باید بصورت انتقاد سازنده مطرح شود. بجای ناراحت شدن، از آن برای بهتر، قوی­ تر و سریع تر کردن کسب و کار خود استفاده کنید. و بهترین روش برای انجام چنین کاری، شناسایی هریک از ضعف­ ها یا اشتباهاتی است که کسب و کار شما ممکن است داشته باشد.

بعنوان مثال، جلسات زیادی را ترتیب دهید زیرا شما در صنعت خدماتی هستید که اغلب باید یا با مشتریان یا با سرمایه ­گذاران دیدار داشته باشید. هنگامیکه افراد ناگزیر باشند زمان خود را با شما برنامه ریزی کنند، یک ایمیل به شما ارسال می­ کنند. تا زمانیکه بازخورد منفی درمورد فرایند برنامه ریزی خود دریافت می­ کنید، ممکن است هیچ گاه آن را یک مشکل تصور نکنید. درواقع، ممکن است یک شخص خودکارسازی برنامه ­ریزی شما را پیشنهاد دهد که به نوبه ­ی خود، این کار می­ تواند تعداد افرادی که متعهد به تماس با شما هستند را افزایش دهد و فرصتی برای تبدیل را نشان می دهد.

2- ایجاد اعتماد در مشتریان

همه می­ دانیم که یک مشتری ناراضی می­ تواند بر سایرین تاثیر بگذارد و این اتفاق ناخوشایندی برای یک کسب و کار است. با این وجود، بازاریابی دهان به دهان (word-of-mouth marketing) می­ تواند آگاهی، علاقه و فروش را گسترش دهد. به همین دلیل است که می توانید با ارائه ­ی خدمات برتر به مشتریان خود، اعتماد آنان را بدست آورید. هنگامیکه بدانید مشتریان شما چه نظراتی دارند، می­ توانید با ارائه محصولات و خدماتی که آنها می­ خواهند خدمات بهتری به آنان ارائه دهید. همچنین می­ توانید آنها را به گروه­ های مناسبی تقسیم کنید بطوریکه بتوانید پیامی درست را در زمانی مناسب ارسال کنید.

علاوه براین، نگهداری مشتریان موجود از بدست آوردن مشتریان جدید، کم­ هزینه­ تر است. درمورد هزینه ­ای که برای بدست آوردن مشتریان جدید باید بپردازید و همچنین مراجعاتی که از مشتریان فعلی خود از دست می­ دهید بیندیشید. همچنین برای بهره ­وری، درمورد زمانی که برای گسترش این روابط جدید صرف می­ کنید تامل کنید. اگر به مشتریان اولیه ­ی خود گوش فرا دهید، پول بیشتری در بانک و زمانی بیشتر برای تمرکز بر سایر نواحی کسب و کار خود خواهید داشت.

3- بهبود اثربخشی رهبری

Joseph Folkman، یکی از نویسندگان شرکت برندینگ و رسانه فوربِس (Forbes Media) اظهار داشته: ما براساس بیش از یک دهه از تحقیقات خود، همچنان می­ بینیم رهبرانی که به دنبال بازخوردها هستند نسبت به رهبرانی که این گونه نیستند، بطور قابل توجهی موثرتر هستند.

فولکمن تصریح می­ کند: در یک مطالعه ­ی اخیر از 51896 رهبر، متوجه شدیم افرادی که برای جستجوی بازخوردها دارای رتبه ­بندی زیر 10% هستند، در عملکرد کلی رهبری دارای ضریب 15 از 100 هستند. همچنین رهبرانی که دارای رتبه ­بندی بالای 10 درصد در جستجوی بازخوردها هستند، بطور میانگین در ضریب 86 از 100 ازلحاظ اثربخشی ارزیابی شده­ اند. این بدان معناست که باز بودن و پذیرش بازخورد، کلیدی برای رهبری ماهرانه است.

هنگامی که شما بعنوان یک رهبر موثر هستید، می­ توانید بهره­ وری سازمان خود را افزایش دهید، قادرید آموزش، ابزار و منابع مناسبی برای اعضای تیم خود فراهم سازید به گونه ای که آنها بتوانند هوشمندانه تر و نه سخت ­تر، کار کنند. رهبران بزرگ کسب و کار همچنین به تیم خود انگیزه بهتری می ­دهند زیرا آنها می ­توانند هدف بزرگ تری برای کار ایجاد کنند و با دعوت از اعضای تیم خود بعنوان بخشی از فرایند تصمیم ­گیری، به تشویق مشارکت بپردازند. البته، یک رهبر عالی بودن به معنای گوش دادن به صحبتهای کارکنان و گسترش هوش عاطفی بیشتر نیز هست بطوریکه آنها بتوانند احساسات یکدیگر را مدیریت و درک کنند. بازخورد تیم شما یک روش عالی برای دستیابی به این هدف است.

4- ارائه فرصتی به کارکنان برای رشد بیشتر

براساس تحقیقات Officevibe، 65 درصد کارکنان بازخورد بیشتری می­ خواهند. علاوه براین، هنگامی که کارکنان بازخوردی درمورد عملکرد خود دریافت می­ کنند، مشارکت و انگیزه و اشتیاق بیشتری برای سخت­ تر کار کردن دارند. بعنوان یک رهبر، مسئولیت دریافت بازخوردهای تیم خود را بپذیرید. از آنها بپرسید نیاز به چه موفقیتی دارند، چگونه می ­توانند یک موقعیت را بطور متفاوتی کنترل کنند و بعنوان یک رهبر می­ خواهید آنها چگونه بطورحرفه­ ای رشد کنند.

5- تغییر عادات و رفتار بد توسط بازخورد

خواه شما بازخوردی را از مشتریان خود یا تیم خود دریافت کرده باشید، یا نه، باید این بازخورد را برای تغییر رفتارها و عاداتی استفاده کنید که به بهره وری شما آسیب می­ زنند.

Folkman بنیانگذار Fast Company می­ گوید: برای تغییر، نیاز به پیگیری وجود دارد. شما باید واقعا چیزی را الحاق کنید. پس هنگامی که هدفی را تعیین می­ کنید، این هدف باید مشخص باشد، اندازه گیری شود و باید قابل­ عمل و قانونی باشد.

بعنوان مثال، هدفی برای تبدیل شدن به شخصی بهتر تعیین نکنید. این هدف خیلی مبهم است. Folkman توصیه می­ کند اهداف خاص­ تری را مشخص کنید، مانند "من قصد دارم هر روز پنج نکته ی مثبت به مردم بگویم"، این نوع اهداف قابل اندازه گیری هستند. اما چگونه می­ توانید بازخورد منفی را بطور موثر بدست آورید و کنترل کنید به گونه ای که بتوانید به شکل مثبتی از آن استفاده کنید؟ برای شروع­، آنچه که پیش از شروع به جمع ­آوری بازخورد، به دنبال آن هستید را تعریف کنید. بعنوان مثال، اگر می ­خواهید مشتریان بیشتری بدست آورید، نیاز خواهید داشت بدانید کجا تجربه ­ی مشتری بهبود می­ یابد، چه کاری باید با داده ­ها انجام دهید و برای دستیابی به اهداف خود به چه کانال هایی نیاز خواهید داشت.

همچنین باید بهترین روش جمع ­آوری بازخورد را تعیین کنید. در اغلب موارد، این کار از طریق ایمیل، نظرسنجی، فرم­ های تماس، گوش دادن به اجتماع و تجزیه و تحلیل وب سایت، همچنین آزمایش قابلیت استفاده، جعبه نظرات و بررسی های آنلاین انجام می­ شود. هنگامیکه بازخورد منفی دریافت می ­کنید، آن را بطور شخصی موردبررسی قرار ندهید. زمانی را برای بازتاب آن بگذارید و سپس با یک سطح بهتری پاسخ دهید. از همه مهم تر، آن بازخورد را برای بهبود حوزه ­های خاص کسب و کار خود استفاده کنید. این کار می­ تواند باعث بهبود یک محصول یا سرویس، تجربه مشتری یا حتی بهره ­وری کسب و کار شما شود. بازخورد منفی معمولا احساس خوبی در لحظه نمی ­دهد، اما مطمئنا می ­تواند یک کسب و کار را برای بهتر شدن تغییر دهد. با درنظر گرفتن بازخورد نه چندان مثبت، می­ توانید نقاط ضعف تیم خود را بیابید و برای تقویت آن نقاط تلاش کنید. این کار نه تنها باعث می­ شود مشتریان شما شادتر شوند، بلکه همچنین اعتماد اعضای تیم شما به کارتان را افزایش خواهد داد و این امر می­ تواند روحیه و بهره ­وری قوی ­تری را به ارمغان آورد.  

منبع: business2community

 

  انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 95

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (1)

مهندس
۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۳

سلام و خسته نباشید
مختصر و مفید بود.
تشکر

خراسان رضوی، مشهد

تمام حقوق این سایت متعلق به itfile.4kia.ir می باشد. کپی برداری از مطالب این سایت، با ذکر منبع بلامانع است.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما