Gamification چیست؟


در سالهای اخیر، gamification بعنوان مفهومی برای تاثیر بر رفتار افراد در زمینه­ های مختلف پیشنهاد شده است. این مفهوم، فرایند افزودن عناصر بازی به یک محیط غیربازی را برای نفوذ بر کاربران ازطریق انگیزه ­ی اصلی مشخص می­ کند. گرچه gamification تاکنون در زمینه ­های مختلفی مورداستفاده قرار گرفته است، اما بطور خاص برای اهداف آموزشی است و تاکنون تلاش های متعددی برای بکارگیری آن در حوزه امنیت IT انجام گرفته است.

بطورسنتی، تاییدهویت کاربر در یک برنامه یا سرویس با استفاده از ترکیبی از یک کلمه عبور و یک پسورد مخفی انتخاب شده توسط کاربر انجام می ­شود (بنابراین گواهی­های (credentials) کاربر نامیده می­ شود)، عمدتا به این دلیل که ارزان و براحتی قابل استفاده است. با این­ حال، ضعف و ریسک های این رویکرد طی سالهای اخیر موردبحث قرار گرفته است. پسوردها ممکن است براحتی فراموش شوند، توسط یک هکر یعنی با استفاده از حملات dictionary سرقت یا حدس زده شوند. امنیت یک پسورد با طول آن افزایش می­ یابد، که به نوبه­ ی خود سبب می­ شود به سختی به خاطر سپرده شود. علاوه براین، طی سال های اخیر، تعداد پسوردهایی که یک کاربر باید به ذهن بسپارد شدیدا افزایش یافته است. بنابراین نگهداری از پسوردهای مختلف، یک چالش رو به افزایش برای اکثر کاربران است. قابلیت استفاده از اقدامات امنیت اطلاعات، و بطور خاص تاییدهویت مبتنی بر پسورد سنتی طی سال ها موردبحث قرار گرفته است. بطورخاص، جایگزین ­های مختلفی برای گواهی­های (credentials) نام کاربری/پسورد استاندارد مثل بیومتریک و پسوردهای گرافیکی پیشنهاد شده است.

پسوردهای گرافیکی، روش های تاییدهویت مبتنی بر تصویر هستند که در اوایل سال 1996 پیشنهاد شدند و براساس این واقعیت هستند که انسانها می­ توانند تصاویر را بسیار بهتر از حروف به خاطر بسپارند. انواع مختلفی برای پسوردهای گرافیکی، بطورخاص تاییدهویت مبتنی بر تشخیص، تاییدهویت مبتنی بر فراخوانی مانند روش Draw-a-Secret (DAS) و روشهای pass-point وجود دارد. پسوردهای گرافیکی، بطورخاص DAS، بطورعمده امروز درعمل برای محافظت از دستگاه ­های موبایل استفاده می­شوند. با این­ حال، علیرغم قابلیت استفاده­ ی بهتر خود در مقایسه با استفاده از یک پسورد متعارف، دارای برخی مسائل امنیتی و همچنین قابلیت استفاده هستند (به سختی به دقت ترسیم می ­شوند).

با این حال، بطورکلی هنوز فناوریهای بهتری موردنیاز است که قابلیت به یادسپاری گواهی­های یک کاربر را بهبود داده و درعین حال امنیت فرایند تاییدهویت را بهبود بخشد. Gamification ممکن است یک رویکرد امیدوارکننده برای آن هدف باشد.

در سالهای اخیر، Gamification توسط نویسندگان مختلف موردمطالعه قرار گرفته است. یک زمینه عمده­ ی تحقیقاتی، کاربرد آن برای اهداف آموزشی است که توسط اصطلاحاتی همچون بازی جدی (Serious Gaming)، Edutainment یا بازی­های یادگیری مشخص می­ شود. درحالیکه برنامه ­های Gamification ابتدا در حوزه امنیت اطلاعات پیشنهاد شده اند و این برنامه ها عمدتا مربوط به آموزشهای امنیت اطلاعات برای بهبود آگاهی از امنیت هستند. علی رغم این واقعیت که Gamification ممکن است ابزاری برای بهبود بسیارزیاد امنیت IT فراهم سازد و اینکه تمام جایگزین­ های موجود برای پسوردهای متنی مانند بیومتریک و پسوردهای گرافیکی دارای نقص ­های قابلیت استفاده و امنیتی جدی هستند، تاکنون بندرت برای تاییدهویت کاربر بکار رفته ­اند.

منبع:  مقاله ی تاییدهویت کاربر امن توسط Gamification

انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷

برچسب های مهم

شبکه های حسگر بی سیم متحرک


شبکه­ های حسگر بی­ سیم متحرک (MWSNها) متشکل از تعداد زیادی از گره ­های حسگر متحرک کوچک هستند که بطور تصادفی در یک ناحیه قابل­ توجهی مستقر شده ­اند. گره ­های حسگر متحرک با یکدیگر ارتباط برقرار می­ کنند تا یک شبکه را شکل دهند. گره ­ها، اطلاعات را دریافت می ­کنند و آن را به ایستگاه پایه ارسال می­ کنند. MWSNها در بسیاری از کاربردهای بالقوه نظامی و غیرنظامی مانند تشخیص نفوذ، محل سکونت، نظارت محیطی، بازیابی فاجعه، نظارت بر ساختار و خطر، کنترل ترافیک، مدیریت موجودی در محیط ­های کارخانه و برنامه ­های مربوط به سلامتی و غیره مفید هستند. مهم ترین ویژگی MWSN این است که گره­ های حسگر در اندازه کوچک هستند و دارای پردازش محدود، توان پایین و توانایی تغییر مکان خود هستند. در متحرک، طول عمر گره­ های حسگر مهم ترین پارامتری است که می­ تواند با کاهش مصرف انرژی هریک از گره­ ها افزایش یابد. این را می ­توان با استفاده از یک الگوریتم کارامد انرژی انجام داد.

 شبکه حسگر بی سیم متحرک

در شبکه­ های حسگر بی­ سیم متحرک، به دلیل تحرک، تجزیه و تحلیل چالش های زیر اهمیت زیادی دارد:

1. محلی ­سازی

از آنجایی که گره­ ها بطور طبیعی متحرک هستند، مهم است که بطور مداوم موقعیت آنها را بدست آوریم زیرا آنها درحال عبور از منطقه ی درحال سنجش هستند. این امر، نیاز به زمان و انرژی بیشتر و همچنین در دسترس بودن یک سرویس محلی­ سازی سریع دارد.

2. پوشش شبکه

یکی از عوامل مهم در طراحی و کاربرد شبکه ­های حسگر بی­ سیم متحرک، پوشش حسگر اندازه گیری شده توسط منطقه کلی است که شبکه درحال حاضر نظارت می­ کند. پوشش حسگر، ارتباط نزدیکی با کیفیت سرویسی دارد که شبکه می­ تواند ارائه دهد و این پوشش، بدلیل استقرار نامطلوب حسگر و خرابی­ های حسگر، کاهش می­یابد. کاربرد بحرانی مانند نواحی فاجعه، نواحی سمی یا میدان های جنگی سبب خواهد شد که استقرار اولیه به وضوح دور از ویژگی های مطلوب پوشش کامل باشد. علاوه براین، محدودیت های طبیعی (مانند تخلیه باتری، نقص ­های سخت ­افزاری) و محیط ­های ناگوار خارجی (مانند باد، آتش) به شدت می­ تواند بر طول عمر حسگرها موثر باشد.

3. توپولوژی شبکه پویا

گره ­ها در شبکه­ های حسگر بی ­سیم بطورکلی متحرک هستند و توپولوژی پویا است. پروتکل ­های مسیریابی جدید و کنترل دسترسی متوسط (MAC) در شبکه ­های حسگر بی ­سیم موردنیاز هستند. در توپولوژی های پویا، اطلاعات موقعیت بسرعت منسوخ می­ شوند و کشف مسیر باید مکررا با یک هزینه قابل توجهی ازلحاظ قدرت، زمان و پهنای باند انجام گیرد.

4. مصرف انرژی

گره ­های حسگر در یک شبکه حسگر بی­سیم متحرک منابع محدود با انرژی محدود هستند به دلیل اینکه در یک ناحیه دور ثابت شده اند و قادر به دوباره پر کردن باتری نیستند. طراحی الگوریتم انرژی کارامد، به دلیل تغییر توپولوژیکی شبکه ­ها و محدودیت منابع در محل، یک چالش بزرگ است. به منظور حفظ انرژی و افزایش طول عمر شبکه، گره باید اتلاف انرژی را به حداقل برساند و ارتباطات را بهینه سازی کند.

5. تحرک گره­ های حسگر و سینک

در شبکه­ های حسگر بی­سیم متحرک، همچنانکه حسگرها درحال تحرک هستند، نهادهای مختلف متحرک نیاز به روش های مختلف جمع آوری داده ­ها دارند. مشکلاتی در جمع ­آوری داده در ایستگاه ­های پایه متحرک، گره ­های رله متحرک و گره ­های حسگر متحرک وجود دارد. روش های کنترل حسگری برای تحویل داده به سینک با انرژی کارامد وجود دارد، که شکست های گره را با استفاده از پخش (broadcasting) اطلاعات درنظر می ­گیرد. آنها عواملی همچون شکست های گره، تحمل خطا را درنظر نمی­ گیرند، تاخیر در تحویل داده در چنین شبکه ­ای مسائل تحقیقاتی هستند. برخی شبکه­ های حسگر بی­ سیم متحرک از ایستگاه ­های پایه متحرک استفاده می ­کنند که از منطقه درحال سنجش برای جمع ­آوری داده یا موقعیت خود طی می ­کند به طوری که تعداد گام­ های انتقال برای گره ­های حسگر به حداقل می­ رسد.

منبع: مقاله ی الگوریتم خوشه بندی برای شبکه های حسگر بی سیم متحرک

 

از بازخورد منفی برای افزایش بهره وری استفاده کنید!


براساس یک نظرسنجی توسط CPL، 33 درصد از شرکت ها نظرات (reviews) را نادیده می­ گیرند. یکی از دلایل اصلی این عدم ­توجه، ترس از بازخورد منفی است. لذا آنها تلاش می­ کنند نظرات منفی را حذف کنند یا آنها را درون نظرات مثبت خود پنهان کنند. اگر بدنبال رشد کسب و کار خود هستید، باید هم نظرات مثبت و هم منفی را داشته باشید.

برای تازه واردان، نظرات ثابت می­ کند شما معتبر هستید. غیرقابل باور است که سازمانی بازخورد منفی صفر داشته باشد. همه ­ی ما انسان هستیم و غیرممکن است فاقد اشتباه باشیم. مشتریان نیز از نظرات سایرین برای تصمیم­ گیری در خرید استفاده می­ کنند. این کار بخصوص زمانی مفید است که آنها هیچ چیزی از شما نشنیده باشند و بخواهند یک تحقیق اندکی قبل از تصمیم به خرید برای حمایت از کسب و کار شما داشته باشند. اما این تنها بخش کوچکی از مسئله است. بجای ترس از بازخورد منفی، می ­توانید از آن برای افزایش بهره ­وری سازمان خود استفاده کنید. دستورالعمل های استفاده مناسب از بازخوردها:

1- شناسایی ضعف­ها و اشتباهات خود

بازخورد باید بصورت انتقاد سازنده مطرح شود. بجای ناراحت شدن، از آن برای بهتر، قوی­ تر و سریع تر کردن کسب و کار خود استفاده کنید. و بهترین روش برای انجام چنین کاری، شناسایی هریک از ضعف­ ها یا اشتباهاتی است که کسب و کار شما ممکن است داشته باشد.

بعنوان مثال، جلسات زیادی را ترتیب دهید زیرا شما در صنعت خدماتی هستید که اغلب باید یا با مشتریان یا با سرمایه ­گذاران دیدار داشته باشید. هنگامیکه افراد ناگزیر باشند زمان خود را با شما برنامه ریزی کنند، یک ایمیل به شما ارسال می­ کنند. تا زمانیکه بازخورد منفی درمورد فرایند برنامه ریزی خود دریافت می­ کنید، ممکن است هیچ گاه آن را یک مشکل تصور نکنید. درواقع، ممکن است یک شخص خودکارسازی برنامه ­ریزی شما را پیشنهاد دهد که به نوبه ­ی خود، این کار می­ تواند تعداد افرادی که متعهد به تماس با شما هستند را افزایش دهد و فرصتی برای تبدیل را نشان می دهد.

2- ایجاد اعتماد در مشتریان

همه می­ دانیم که یک مشتری ناراضی می­ تواند بر سایرین تاثیر بگذارد و این اتفاق ناخوشایندی برای یک کسب و کار است. با این وجود، بازاریابی دهان به دهان (word-of-mouth marketing) می­ تواند آگاهی، علاقه و فروش را گسترش دهد. به همین دلیل است که می توانید با ارائه ­ی خدمات برتر به مشتریان خود، اعتماد آنان را بدست آورید. هنگامیکه بدانید مشتریان شما چه نظراتی دارند، می­ توانید با ارائه محصولات و خدماتی که آنها می­ خواهند خدمات بهتری به آنان ارائه دهید. همچنین می­ توانید آنها را به گروه­ های مناسبی تقسیم کنید بطوریکه بتوانید پیامی درست را در زمانی مناسب ارسال کنید.

علاوه براین، نگهداری مشتریان موجود از بدست آوردن مشتریان جدید، کم­ هزینه­ تر است. درمورد هزینه ­ای که برای بدست آوردن مشتریان جدید باید بپردازید و همچنین مراجعاتی که از مشتریان فعلی خود از دست می­ دهید بیندیشید. همچنین برای بهره ­وری، درمورد زمانی که برای گسترش این روابط جدید صرف می­ کنید تامل کنید. اگر به مشتریان اولیه ­ی خود گوش فرا دهید، پول بیشتری در بانک و زمانی بیشتر برای تمرکز بر سایر نواحی کسب و کار خود خواهید داشت.

3- بهبود اثربخشی رهبری

Joseph Folkman، یکی از نویسندگان شرکت برندینگ و رسانه فوربِس (Forbes Media) اظهار داشته: ما براساس بیش از یک دهه از تحقیقات خود، همچنان می­ بینیم رهبرانی که به دنبال بازخوردها هستند نسبت به رهبرانی که این گونه نیستند، بطور قابل توجهی موثرتر هستند.

فولکمن تصریح می­ کند: در یک مطالعه ­ی اخیر از 51896 رهبر، متوجه شدیم افرادی که برای جستجوی بازخوردها دارای رتبه ­بندی زیر 10% هستند، در عملکرد کلی رهبری دارای ضریب 15 از 100 هستند. همچنین رهبرانی که دارای رتبه ­بندی بالای 10 درصد در جستجوی بازخوردها هستند، بطور میانگین در ضریب 86 از 100 ازلحاظ اثربخشی ارزیابی شده­ اند. این بدان معناست که باز بودن و پذیرش بازخورد، کلیدی برای رهبری ماهرانه است.

هنگامی که شما بعنوان یک رهبر موثر هستید، می­ توانید بهره­ وری سازمان خود را افزایش دهید، قادرید آموزش، ابزار و منابع مناسبی برای اعضای تیم خود فراهم سازید به گونه ای که آنها بتوانند هوشمندانه تر و نه سخت ­تر، کار کنند. رهبران بزرگ کسب و کار همچنین به تیم خود انگیزه بهتری می ­دهند زیرا آنها می ­توانند هدف بزرگ تری برای کار ایجاد کنند و با دعوت از اعضای تیم خود بعنوان بخشی از فرایند تصمیم ­گیری، به تشویق مشارکت بپردازند. البته، یک رهبر عالی بودن به معنای گوش دادن به صحبتهای کارکنان و گسترش هوش عاطفی بیشتر نیز هست بطوریکه آنها بتوانند احساسات یکدیگر را مدیریت و درک کنند. بازخورد تیم شما یک روش عالی برای دستیابی به این هدف است.

4- ارائه فرصتی به کارکنان برای رشد بیشتر

براساس تحقیقات Officevibe، 65 درصد کارکنان بازخورد بیشتری می­ خواهند. علاوه براین، هنگامی که کارکنان بازخوردی درمورد عملکرد خود دریافت می­ کنند، مشارکت و انگیزه و اشتیاق بیشتری برای سخت­ تر کار کردن دارند. بعنوان یک رهبر، مسئولیت دریافت بازخوردهای تیم خود را بپذیرید. از آنها بپرسید نیاز به چه موفقیتی دارند، چگونه می ­توانند یک موقعیت را بطور متفاوتی کنترل کنند و بعنوان یک رهبر می­ خواهید آنها چگونه بطورحرفه­ ای رشد کنند.

5- تغییر عادات و رفتار بد توسط بازخورد

خواه شما بازخوردی را از مشتریان خود یا تیم خود دریافت کرده باشید، یا نه، باید این بازخورد را برای تغییر رفتارها و عاداتی استفاده کنید که به بهره وری شما آسیب می­ زنند.

Folkman بنیانگذار Fast Company می­ گوید: برای تغییر، نیاز به پیگیری وجود دارد. شما باید واقعا چیزی را الحاق کنید. پس هنگامی که هدفی را تعیین می­ کنید، این هدف باید مشخص باشد، اندازه گیری شود و باید قابل­ عمل و قانونی باشد.

بعنوان مثال، هدفی برای تبدیل شدن به شخصی بهتر تعیین نکنید. این هدف خیلی مبهم است. Folkman توصیه می­ کند اهداف خاص­ تری را مشخص کنید، مانند "من قصد دارم هر روز پنج نکته ی مثبت به مردم بگویم"، این نوع اهداف قابل اندازه گیری هستند. اما چگونه می­ توانید بازخورد منفی را بطور موثر بدست آورید و کنترل کنید به گونه ای که بتوانید به شکل مثبتی از آن استفاده کنید؟ برای شروع­، آنچه که پیش از شروع به جمع ­آوری بازخورد، به دنبال آن هستید را تعریف کنید. بعنوان مثال، اگر می ­خواهید مشتریان بیشتری بدست آورید، نیاز خواهید داشت بدانید کجا تجربه ­ی مشتری بهبود می­ یابد، چه کاری باید با داده ­ها انجام دهید و برای دستیابی به اهداف خود به چه کانال هایی نیاز خواهید داشت.

همچنین باید بهترین روش جمع ­آوری بازخورد را تعیین کنید. در اغلب موارد، این کار از طریق ایمیل، نظرسنجی، فرم­ های تماس، گوش دادن به اجتماع و تجزیه و تحلیل وب سایت، همچنین آزمایش قابلیت استفاده، جعبه نظرات و بررسی های آنلاین انجام می­ شود. هنگامیکه بازخورد منفی دریافت می ­کنید، آن را بطور شخصی موردبررسی قرار ندهید. زمانی را برای بازتاب آن بگذارید و سپس با یک سطح بهتری پاسخ دهید. از همه مهم تر، آن بازخورد را برای بهبود حوزه ­های خاص کسب و کار خود استفاده کنید. این کار می­ تواند باعث بهبود یک محصول یا سرویس، تجربه مشتری یا حتی بهره ­وری کسب و کار شما شود. بازخورد منفی معمولا احساس خوبی در لحظه نمی ­دهد، اما مطمئنا می ­تواند یک کسب و کار را برای بهتر شدن تغییر دهد. با درنظر گرفتن بازخورد نه چندان مثبت، می­ توانید نقاط ضعف تیم خود را بیابید و برای تقویت آن نقاط تلاش کنید. این کار نه تنها باعث می­ شود مشتریان شما شادتر شوند، بلکه همچنین اعتماد اعضای تیم شما به کارتان را افزایش خواهد داد و این امر می­ تواند روحیه و بهره ­وری قوی ­تری را به ارمغان آورد.  

منبع: business2community

 

اینترنت اشیا و حجم انبوه اطلاعات


از زمانی که تعداد دستگاه­ های اینترنت اشیا (IOT) افزایش یافته است، حجم انبوهی از داده­ ها از دهه­ های گذشته تولید شده ­اند. با این حال، چنین داده­ هایی بدون قدرت تحلیلی مفید نیستند. راه­ حل­ های بسیار زیاد کلان داده، اینترنت اشیا و تحلیل­ ها، افراد را قادر ساخته تا بینش­ های ارزشمندی را نسبت به داده ­های عظیم تولید شده توسط دستگاه­ های اینترنت اشیا بدست آورند. با این حال، این راه ­حل­ ها هنوز در مراحل اولیه خود هستند و این حوزه فاقد یک بررسی جامع است.

اینترنت اشیا، پلت فرمی را برای حسگرها و دستگاه­ ها ارائه می­دهد تا بطور یکپارچه در یک محیط هوشمند ارتباط برقرار کنند و به اشتراک گذاری اطلاعات را درمیان پلت­فرم­ ها به شیوه ­ای مناسب امکان­ پذیر می­سازد. سازگاری اخیر فناوری های مختلف بی­سیم، با بهره ­مندی از فرصت های کامل ارائه شده توسط فناوری اینترنت، اینترنت اشیا را بعنوان انقلاب بعدی فناوری جای می­ دهد. اینترنت اشیا اخیرا با توسعه­ ی سیستم ­های هوشمندی مانند ادارات هوشمند، خرده­ فروشی هوشمند، کشاورزی هوشمند، آب هوشمند، حمل و نقل هوشمند، بهداشت و درمان هوشمند و انرژی هوشمند، در شهرهای هوشمند بکار رفته است. اینترنت اشیا بعنوان یک روند جدید در چند سال اخیر ظهور کرده است، که در آن دستگاه ­های سیار، امکانات حمل و نقل، امکانات عمومی و تجهیزات خانگی، همگی می­ تواند بعنوان تجهیزات اکتساب داده در اینترنت اشیا مورداستفاده قرار گیرد.

حجم داده ­های تولید شده توسط حسگرها، دستگاه­ ها، رسانه اجتماعی، برنامه ­های مراقبت سلامتی و دستگاه­ های دیجیتالی که بطور پیوسته حجم زیادی از داده ­های ساختاریافته، بدون ساختار یا نیمه ­ساختاریافته را تولید می­کنند، شدیدا درحال افزایش هستند. این تولید عظیم داده ­ها منجر به کلان داده ­ها می­شود. سیستم های پایگاه داده­ ی سنتی درهنگام ذخیره سازی، پردازش و تحلیل سریع حجم درحال رشد داده ­ها یا کلان داده ­ها ناکارامد هستند. تعامل بین اینترنت اشیا و کلان داده ­ها درحال حاضر در مرحله­ ای است که در آن پردازش، تغییرشکل و تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده ­ها به میزان زیادی موردنیاز هستند. برای بررسی بیشتر در زمینه­ ی تحلیل­ های کلان داده­ ی اینترنت اشیا می توانید به مقاله ی تجزیه و تحلیل کلان داده های اینترنت اشیا مراجعه کنید.

 

انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷

خراسان رضوی، مشهد

تمام حقوق این سایت متعلق به itfile.4kia.ir می باشد. کپی برداری از مطالب این سایت، با ذکر منبع بلامانع است.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما